Kontakt webmaster@haftet.se

Nordiska invånare – bra näthandlare

Enligt en ny undersökning kan man se att nordiska invånare är några av de som handlar mest på nätet. Dagens lättillgänglighet via mobila enheter ökar populariteten att beställa varorna online istället för att handla i den fysiska butiken. Ofta är även priserna bättre om man väljer att handla från en näthandel.

närshoppingSom vi skrev om i ett tidigare inlägg är det oftast billigare att handla till exempel parfym och dofter på nätet än från fysiska butiker. Många konsumenter är medveten om detta och väljer självklart att handla på nätet. Lättillgängligheten via mobila enheter är en av de stora faktorer som medför att fler handlar online. Det gör det även smidigare och lättare för dem som inte har tillräckligt med tid för att ägna sig åt fysisk shopping, men även för dem som vill söka information och jämföra priser innan man slår till på ett köp.

I en artikel på Nordic Hardware beskriver man resultatet av en studie gjord av Audience Project i syfte att tyda beteenden rörande näthandeln. Undersökningen visar bland annat att nordiska invånare är några av de bästa på att nyttja e-handeln. Hela 89 procent handlar online och lägger i snitt 6000 kronor på varor varje år. Undersökningen visar också att svenskarna främst handlar mycket elektronik på nätet, men även kläder, medicin och hälsoprodukter. Bland personerna som väljer att handla online är det 44 procent av handlarna i åldrarna 25 till 36 år som shoppar med en mobil enhet.

Matvaror via nätet – allt mer populärt

En av de tydligaste och störst växande bransch inom näthandel är dagligvarorna. Enligt Svensk Digital Handel ökade livsmedelsförsäljningen på nätet med 31 procent jämför med året innan. Det är många som märker att matvarorna ligger i samma prisklass som i fysiska butiker och väljer istället att lägga till en liten extra fraktkostnad för att få hem varorna till dörren.